Selasa, 21 Ogos 2012

Fakta Filem Titanic Yang Tidak Diketahui!


1. Pengarah ‘Titanic’ James Cameron telah pergi melihat sendiri bangkai kapal Titanic yang sebenar sebanyak 12 kali dengan purata 16 jam untuk sekali..





2. Kebanyakkan syot kapal Titanic di lautan adalah tidak benar tetapi pengambarannya telah dilakukan di Baja, Mexico.. Kebanyakkan pelakon tambahannya adalah orang Mexico..

3. Filem ini telah menelan belanja sebanyak USD 200 juta (RM 613) juta dan mengutip keuntungan lebih daripada RM 6 bilion..

4. James Cameron sendiri yang telah melukis semua gambar dalam buku lakaran Jack.. Babak di mana tangan Jack kelihatan semasa melukis gambar Rose adalah tangan James Cameron..


5. Pada awalnya, pihak penerbitan mahukan Matthew McConaughey untuk watak Jack.. Tetapi James Cameron tetap mahukan Leonardo DiCaprio..


6. Gwneth Paltrow, Nicole Kidman, Madonna, Jodie Foster, Cameron Diaz dan Sharon Stone antara bintang yang di tawarkan untuk menjadi Rose selain Kate Winslet..

7. Gloria Stuart (meninggal dunia pada tahun 2010) adalah satu-satunya individu yang pernah hidup pada tahun 1912..

8. Gloria Stuart pelakon paling tua yang pernah di calonkan dalam Angerah Oscar untuk Best Supporting Actress..

9. Robert De Nero terpaksa menolak tawaran sebagai Kapten Smith kerana jangkitan penyakit gastrousus pada masa tu..

10. Pada awalnya, James Cameron tidak mahu meletakkan sebarang lagu dalam filem ini.. Tetapi James Hornor (pengarah muzik filem) telah meletakkan lagu My Heart Will Go On secara senyap-senyap..

11. Filem pertama yang di keluarkan dalam bentuk video (VSH) walaupun masih ditayangkan di pawagam ..

12. Paramounts terpaksa menghantar gantian filem kepada banyak panggung wayang kerana filem asal telah rosak akibat terlalu kerap dimainkan..

13. Kos pembinaan kapal RMS Titanic yang sebenar pada tahun 1912 adalah USD 7.5 juta,,bersamaan USD 120-150 juta pada tahun 1997..

14. Rekaan set kapal dalam filem ini telah di buat dan dipantau oleh syarikat pembuat kapal Titanic yang sebenar, White Star Line..

15. Babak dimana air menghancurkan ‘Grand Staircase Room’ hanya memerlukan sekali shot sahaja kerana keseluruhan set dan perabot musnah..

Grand Staircase Room
16. Set laut dalam filem ini hanya 3 kali sahaja..

17. Kebanyakkan pelakon dalam babak bilik enjin hanya berkentinggian 5 kaki,, supaya bilik enjin kelihatan besar..

18. Kepingan kayu yang membantu Rose terapaung selepas kapal Titanic terapung adalah berdasarkan artifak sebenar yang tersimpan di Muzium Maritim Atlantik di Halifax..

19. Tinggalan set yang ada selepas pengambaran di jual sebagai besi buruk..

20. Babak Jack dan Rose ‘terbang’ di depan kapal terpaksa di lakukan beberapa minit sebelum matahari terbenam untuk mendapat shot sebenar..

21. Air yang naik ke koridor saat kapal Titanic tenggelam seakan sejuk,, tetapi suhu air ketika Rose terapung di atas papan sebenarnya adalah 80 darjah selsius..

22. Semua pelakon tambahan di wajibkan untuk menghadiri kelas etika untuk mengetahui cara orang pada tahun 1912 bercakap dan bergerak..

23. Ketika Jack menyebut “Sit over there, on the bed. I mean couch!”, sebenarnya tidak ada di dalam skrip,, tetap Leonardo telah tersalah sebut.. Tetapi produksi menyukainya dan memutuskan untuk mengekalkan kesilapan tersebut..

24. Babak Rose meludah pada muka Cal (Billy Zane) telah di ilhamkan sendiri oleh aktres tersebut..

25. Babak ikan lumba-lumba berenang di tepi kapal adalah benar..

26. Kostum pada tahun 1912 yang dihasilan di dalam filem ini adalah bernilai USD 8.4 juta (RM 2 4 juta)..  Keseluruhannya memakan kos sebanyak USD 200 juta (RM 613 juta),, lebih mahal daripada menghantar orang ke bulan!

27. Banyak jakuzi di bina di sekeliling set supaya semua pelakon boleh berehat dan memanaskan badan..

28. Babak di mana ibu Rose, Ruth telah mengikat korset pada awalnya terbalik kerana Rose sepatutnya yang mengikat korset Ruth.. Namun para produksi mrasakan bahawa mesej yang disampaikan lebih kuat sekiranya Rose yang di ikat, metafora untuk menunjukkan betapa si ibu berkuasa untuk ‘mengikat’ kebebasan anak..

29. Babak kumpulan kugiran yang bermain muzik seingga kapal tersebut tenggelam adalah watak benar.. Kesemua ahli kugiran tersebut bersemadi di dalam kapal Titanic.. Begitu juga dengan watak Melly Brown,seorang isteri jutawan lombong yang kaya raya, Kapten Edward Smith iaitu kapten kapal dan ketua kugiran Wallace Hartley antara watak sebenar dalam tragedi Titanic..

Melly Brown versi sebenar
 

Kapten Edward Smith versi sebenar
30. Watak Jack dan Rose adalah ilham James Cameron sendiri..

31. Kate Winslet betul-betul melobi watak Rose walaupun pada awalnya James Cameron tidak berapa yakin dengan kemamapuan lakonannya..

3 ulasan:

  1. memang menarik lah fakta ni.. kadang2 kita sendiri tak lerasan dan tak tahu pun pasal ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe.. yup.. sometimes ade rase mcm tak percaya jgk.. ^^,

      Padam
  2. Saya sukakan filem ini

    BalasPadam